در رقابت اجتماعی، جریانی دست برتر را دارد که سریعتر گفتمان مدنظر خود برای تغییر را در بین مردم تثبیت کند. آنان که فکر کرده اند بدون صورتبندی موثر تحول اجتماعی و موضع گیری صریح نسبت به مسائل مردم می توانند همراهی مردم را کسب کنند، از الآن قافیه را باخته اند.
هویت، در تعیین موضع خود نسبت به دیگران شکل می گیرد؛ دیگران داخلی و دیگران خارجی. آنانکه به اتخاذ مواضع منفعلانه دعوت می کنند، اضمحلال هویتی را دامن می زنند. با استمرار اضمحلال هویتی، امکان بازیابی ولو در آینده از دست خواهد رفت.
بیّنات گفتمان امام و آقا روشن است. دست کشیدن از بینات امام و آقا و وارد شدن به تاریکخانه کدبازها و صحبت های پشت پرده، وارد شدن به هزارتویی است که خروجی نخواهد داشت. فرمان باید به دست ولی فقیه باشد نه به دست کدباز.
راه جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه، اتخاذ مواضع منفعلانه نیست بلکه ارائه و تبیین و اقناع سازی روایت و راه حلی است که بتواند مقابل روایت و راه حل غیربومی بایستد. در فضایی که جامعه مطالبه راه حل دارد، دعوت به سکوت معنا ندارد. مسیر پیچیده نیست: راه حل ها را صورت بندی کن، تبیین کن، گزینه مناسب مشخص خواهد شد.
به نظر شما گفتمان مطلوب برای انتخابات پیش رو چه ابعادی باید داشته باشد؟ در نظرات بیان کنید.
۲ دیدگاه روشن کار گفتمانی برای انتخابات ۱۴۰۰
سلام امیدجان
هر سالی که انتخابات نزدیک میشه، تو همین موقعها، اصلاحطلبها شروع میکنن به لولوسازی از اصولگراها. اصولگراها هم شروع میکنن به یارکشی و قبیله سازی و وحدت و اجماع و “فعلا ما در پیچ تاریخی انتخابات هستیم” و “بحثهای نظری را بگذارید بعد انتخابات که اگر اصلاحطلبها بیایند چیزی از انقلاب و اسلام باقی نخواهد ماند”!! بعد هم طبق معمول اصولگراها شکست میخورند و تا چهار سال بعد خبری ازشون نیست تا شب انتخابات بعدی!
البته این روشها هم نخ نما شده و مردم ناامید از همه جا، با مشارکت حداقلی در اسفند ۹۸ مشت محکمی بر دهان این دو باند مافیایی زدند!
من فکر میکنم تا وقتی همه سلایق درون نظام از فرصت برای عرضه خود در انتخابات برخوردار نباشن، “مشارکت حداکثری” و نیز یکی از شاخصه های اصلی گفتمان انقلاب که “جمهوریت” هست محقق نمیشه. شاید باید سمت و سوی مطالبات به سمت نهادهایی بره که میتونن روی مشارکت اثرگذار باشن…
سلام. طاعاتتون قبول. به نظرم هم جریان های سیاسی و هم حاکمیت باید حواس شون باشه که مردم از صندوق نا امید نشن.